S
SoruCevap
Yahudi ve Hıristiyanlara karşı tavrımız nasıl olmalı?
Yahudi ve Hıristiyan olan kimselere karşı nasıl davranmalıyız?
Cevap:
Peygamber Efendimiz (asm) hadisi şeriflerinde şoyle buyurmuşlardır:
Kişi arkadaşının dini uzeredir O halde herkes kiminle arkadaşlık yaptığına baksın(Ebu Davud, Tirmizi )
Cenabı Hak ayeti kerimede Yahudileri ve Hristiyanları dost edinmeyin buyurmuştur
Ey iman edenler! Yahudileri ve Hristiyanları dostlar edinmeyin! Onlar birbirinin yaranıdırlar Buna rağmen icinizden kim onları dost edinirse, artık şubhesiz o, onlardandır Muhakkak ki Allah, zalimler topluluğunu (inkarlarındaki ısrarları sebebiyle) hidayete erdirmez (Maide, 51)
Zamanı saadette (Peygamber Efendimiz Aleyhissalatu Vesselam devrinde), bir inkılabı azimi dini vucUda geldi (buyuk bir dini inkılab oldu) Butun ezhanı (zihinleri) noktai dine cevirdiğinden, butun muhabbet ve adaveti (duşmanlığı) o noktada toplayıp, muhabbet ve adavet ederlerdi Onun icin, gayrı muslimlere olan muhabbetten nifak (munafıklık) kokusu geliyordu (MektUbat, Munazarat)
Ayetteki yasak onların butun sıfatlarını değil, Yahudilik ve Hristiyanlık sıfatlarını sevmeyin manasındadır
Herbir muslumanın herbir sıfatı musluman olması lazım olmadığı gibi, herbir kafirin dahi butun sıfat ve san'atları kafir olmak lazım gelmez Binaenaleyh musluman olan bir sıfatı veya bir san'atı, istihsan etmekle iktibas etmek (beğenmek ve almak) neden caiz olmasın? Ehli kitabdan bir haremin (hanımın) olsa elbette seveceksin(Munazarat)
Bu ifadeden anlaşılan, bazı kafirler taşıdıkları bazı sıfatları dolayısıyla ve yalnız o sıfatları icin sevilebilirler
Buna ters gibi gorunen Yahudi ve hristiyanları dost edinmeyinayetinin izahı icin de Bediuzzaman Hazretleri, ayetteki yasağın onların butun sıfatlarını değil, yahudilik ve hristiyanlık sıfatlarını sevmeyin manasında olduğunu soyler ve delil olarak da ehli kitaptan hanım alma cevazını ileri surer
Kafirlere duşmanlık beslemek caiz olsa da kalbe duşmanlık sokmamak daha evladır
HusUmet ve adavetin (duşmanlığın) vakti bitti İki harbi umUmi (dunya savaşı) adavetin ne kadar fena ve tahrib edici ve dehşetli zulum olduğunu gosterdi İcinde hicbir fayda olmadığı tezahur etti Oyle ise, duşmanlarımızın seyyiatı (gunahları), tecavuz olmamak (Muslumanların haklarını ciğnememeleri) şartıyla adavetinizi celb etmesin (cekmesin)! Cehennem ve azabı İlahi kafidir onlara! (MektUbat, Hutbei Şamiye)
Demek ki, kafirlere adavet etmek caiz olsa da kalbe duşmanlık sokmamak daha evladır Yalnız bunun da istisnası mutecaviz kafir olması durumudur Eğer saldırı ve tecavuz halindeki kafirler ise soz konusu olanlar, bunlara duşmanlık beslemek imanın ve mazlumun yanında olmanın bir gereğidir Zira hadisi şerifte, Allah namına sevmek Allah namına duşmanlık beslemekimanın en sağlam kulpu olarak nitelendirilmiştir
Dinimiz munakaşa etmeyi yasaklamıştır
EbU Musa (ra) anlatıyor:
Resulullah (asm), beni ve Muazı (ra) Yemen'e gonderdi ve şu tenbihte bulundu: İnsanların dine (tatlılıkla) davet edin Mujdeleyin, nefret ettirmeyin Kolaylaştırın, zorlaştırmayın Uyumlu olun gecimsiz olmayın (Buhari)
İslami ilimleri bilmeden tebliğ yapmak mumkun değildir Ama yalnızca İslami ilimleri bilmekte sağlıklı bir tebliğ icin yeterli değildir Aynı zamanda kime, neyi, nicin, nasıl anlatılacağının da bilinmesi gerekir Bazen yanlış hareketler, kazanılacak insanların kaybedilmesine veya bir kısım insanların Muslumanlardan ve İslamdan soğumalarına sebep olabilir Bu yuzden tebliğde başarılı olmak icin tebliğ usulunu bilmenin buyuk ehemmiyeti vardır
Son olarak unutulmamalıdır ki kişi, dunyada olduğu gibi ahirette de sevdikleri ile beraber olur Onun icin ahlak yonunden iyi olan insanlarla arkadaşlık etmek, kişinin hem dunya, hem de ahiret hayatında meyve verecek bir amele donuşecektir
Yahudi ve Hıristiyan olan kimselere karşı nasıl davranmalıyız?
Cevap:
Peygamber Efendimiz (asm) hadisi şeriflerinde şoyle buyurmuşlardır:
Kişi arkadaşının dini uzeredir O halde herkes kiminle arkadaşlık yaptığına baksın(Ebu Davud, Tirmizi )
Cenabı Hak ayeti kerimede Yahudileri ve Hristiyanları dost edinmeyin buyurmuştur
Ey iman edenler! Yahudileri ve Hristiyanları dostlar edinmeyin! Onlar birbirinin yaranıdırlar Buna rağmen icinizden kim onları dost edinirse, artık şubhesiz o, onlardandır Muhakkak ki Allah, zalimler topluluğunu (inkarlarındaki ısrarları sebebiyle) hidayete erdirmez (Maide, 51)
Zamanı saadette (Peygamber Efendimiz Aleyhissalatu Vesselam devrinde), bir inkılabı azimi dini vucUda geldi (buyuk bir dini inkılab oldu) Butun ezhanı (zihinleri) noktai dine cevirdiğinden, butun muhabbet ve adaveti (duşmanlığı) o noktada toplayıp, muhabbet ve adavet ederlerdi Onun icin, gayrı muslimlere olan muhabbetten nifak (munafıklık) kokusu geliyordu (MektUbat, Munazarat)
Ayetteki yasak onların butun sıfatlarını değil, Yahudilik ve Hristiyanlık sıfatlarını sevmeyin manasındadır
Herbir muslumanın herbir sıfatı musluman olması lazım olmadığı gibi, herbir kafirin dahi butun sıfat ve san'atları kafir olmak lazım gelmez Binaenaleyh musluman olan bir sıfatı veya bir san'atı, istihsan etmekle iktibas etmek (beğenmek ve almak) neden caiz olmasın? Ehli kitabdan bir haremin (hanımın) olsa elbette seveceksin(Munazarat)
Bu ifadeden anlaşılan, bazı kafirler taşıdıkları bazı sıfatları dolayısıyla ve yalnız o sıfatları icin sevilebilirler
Buna ters gibi gorunen Yahudi ve hristiyanları dost edinmeyinayetinin izahı icin de Bediuzzaman Hazretleri, ayetteki yasağın onların butun sıfatlarını değil, yahudilik ve hristiyanlık sıfatlarını sevmeyin manasında olduğunu soyler ve delil olarak da ehli kitaptan hanım alma cevazını ileri surer
Kafirlere duşmanlık beslemek caiz olsa da kalbe duşmanlık sokmamak daha evladır
HusUmet ve adavetin (duşmanlığın) vakti bitti İki harbi umUmi (dunya savaşı) adavetin ne kadar fena ve tahrib edici ve dehşetli zulum olduğunu gosterdi İcinde hicbir fayda olmadığı tezahur etti Oyle ise, duşmanlarımızın seyyiatı (gunahları), tecavuz olmamak (Muslumanların haklarını ciğnememeleri) şartıyla adavetinizi celb etmesin (cekmesin)! Cehennem ve azabı İlahi kafidir onlara! (MektUbat, Hutbei Şamiye)
Demek ki, kafirlere adavet etmek caiz olsa da kalbe duşmanlık sokmamak daha evladır Yalnız bunun da istisnası mutecaviz kafir olması durumudur Eğer saldırı ve tecavuz halindeki kafirler ise soz konusu olanlar, bunlara duşmanlık beslemek imanın ve mazlumun yanında olmanın bir gereğidir Zira hadisi şerifte, Allah namına sevmek Allah namına duşmanlık beslemekimanın en sağlam kulpu olarak nitelendirilmiştir
Dinimiz munakaşa etmeyi yasaklamıştır
EbU Musa (ra) anlatıyor:
Resulullah (asm), beni ve Muazı (ra) Yemen'e gonderdi ve şu tenbihte bulundu: İnsanların dine (tatlılıkla) davet edin Mujdeleyin, nefret ettirmeyin Kolaylaştırın, zorlaştırmayın Uyumlu olun gecimsiz olmayın (Buhari)
İslami ilimleri bilmeden tebliğ yapmak mumkun değildir Ama yalnızca İslami ilimleri bilmekte sağlıklı bir tebliğ icin yeterli değildir Aynı zamanda kime, neyi, nicin, nasıl anlatılacağının da bilinmesi gerekir Bazen yanlış hareketler, kazanılacak insanların kaybedilmesine veya bir kısım insanların Muslumanlardan ve İslamdan soğumalarına sebep olabilir Bu yuzden tebliğde başarılı olmak icin tebliğ usulunu bilmenin buyuk ehemmiyeti vardır
Son olarak unutulmamalıdır ki kişi, dunyada olduğu gibi ahirette de sevdikleri ile beraber olur Onun icin ahlak yonunden iyi olan insanlarla arkadaşlık etmek, kişinin hem dunya, hem de ahiret hayatında meyve verecek bir amele donuşecektir