Neler yeni

Foruma hoşgeldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Peygamberlerin Beşeri Goruntuleri

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan SoruCevap
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
S

SoruCevap

Peygamberlerin Beşeri Goruntuleri hakkında bilgi
Peygamberimiz (asv)'in Beşeri Ozellikleri

Peygamber Efendimiz (sav)'in iki yonu vardır Birisi nubuvvet ve risalet, diğeri ise beşeri ve insani yonudur

Tarih ve siyer kitaplarında Peygamber Efendimizin daha cok beşeri halleri ve insani yonleri on plana cıkmaktadır Bu sebepledir ki Peygamber Efendimizi sadece tarih ve siyer kitaplarından anlamaya calışanlar ve oylece değerlendirenler onun beşeri yonune yoğunlaştığı icin onun manevi buyukluk ve azametini anlamakta zorlanıyorlar Hatta bazıları onun manevi makamını idrak ve ihata edemediği icin inkara kadar gidiyor Dolayısı ile sevgi ve hurmette ona gore şekilleniyor Marifeti az olanın muhabbeti de az olur fehvasınca ne kadar marifet o kadar muhabbet peyda oluyor

Modern cağın gereklerine ve maddeci felsefenin ilcaatlarına esir olmuş bazı reformist akımlar ve onların kanaat onderleri Peygamberliği ve Peygamber Efendimi zi İlahi mesajları insanlığa taşıyan işlevsel bir postacı şeklinde algılıyor Peygamberlerin ve Peygamber Efendimizin Allah katında ki mevki ve kulluğu ile ilgilenmiyor Ya da Peygamber Efendimizin Kur'an'ın canlı ve somut bir misali olduğunu, onun insanlık icin hayatlı ve etken bir model olduğunu tasavvur edemiyor Onu sadece belli bir zaman ve mekan ile kayıtlayıp onun dışında ki zaman ve mekanlardan soyutluyor

Boyle gormek istemesinin ardında yine asrın hastalığı olan bencillik ve Kur'an'ı hevai ve keyfi yorumlama hevesidir Zira canlı ve etkin bir Peygamber modeli ortada iken Kur'an'ı hevasına ve keyfine gore yorumlaması mumkun olmayacak Bu sebepledir ki Peygamber Efendimizin manevi azametine işaret ve beşaret eden ayetleri ve hadisleri ya inkar ediyorlar ya da kendi bozuk usullerine gore yorumluyorlar Halbuki Peygamber Efendimiz her hali ve her tavrı ile yuruyen ve yaşayan bir Kur'andır Aynı zamanda insanlığın cıplak aklı ile cozemediği Kur'an'i tabirleri cozen ve istikametli bir şekilde yorumlayan en ust tefsir formatıdır Kur'an'ın hedef ittihaz ettiği insan modelinin somut ve canlı bir levhasıdır aynı zamanda muşkullerin halledildiği kudsi bir mercidir Gunumuz de sunneti devreden cıkarıp doğrudan Kur'an'ı anlamaya calışanların ne halde oldukları ve nasıl bidatlara girdikleri malum

Bu birinci fikri akımın zıddı olarak birde Peygamber Efendimizin Risalet ve Nubuvvet yonune yoğunlaşıp, beşeri yonunu aklına sığıştıramayarak Peygamber Efendimizi insan ustu bir melek gibi tasavvur ederek, insani ve beşeri yonunu inkar eden tasavvuf geleneği vardır Bu tarz fikir ve bakış acısının cok sakıncaları vardır Zira Hazreti Peygamber (sav), sadece Allah'ın elcisi değil, bizim de Allah'a karşı vekilimizdir Yani, insanlara İmam ve rehberdir İnsanustu bir melek olsa, bize imamlık ve modellik yapamazdı Bu yuzden, bu muhabbet tarzının cok sivri yonleri ve yanlışları da vardır Mesela Peygamber Efendimizin kazayı hacet etmesini, nikahta bulunmasını, uyumasını, yatmasını kabullenemeyen yada bu gibi beşeri hallere kudsiyet vermeleri buna ornek olarak verilebilir

Hatta Mekke muşriklerinin Peygamber Efendimizi inkar etme gerekcelerinden birisi de onun melek gibi olmayıp beşeri hallere de sahip olmasıdır

Yani onların kuruntularına gore Peygamber ancak melekler gibi olur insani ve beşeri ahvalden munezzeh ve mukaddes olması gerekirmiş Boyle safsata ve kuruntular yuzunden cokları imanını kaybetmiş Hatta bazı dessaslar en cok şupheyi Peygamber Efendimizin beşeri ahvalinden işlettiriyor Yani normal beşeri bir hali Peygamberin yuksek ve ulvi hali ile bağdaştıramayıp şek ve şupheye kapı acıyor Halbuki Peygamberlerin bir yonu ne kadar ulvi ve ali ise bir yonu de o kadar beşeri ve insanidir İki hal bir birinin duşmanı ve tezadı değildir Bu iki halin tezat ve duşman gibi gorulmesi cok safsatanın ve şuphelerin memba ve kaynağıdır Şu kaynak ve memba ancak Risalei Nurun istikametli bakış acısı ve muvazeneli olcusu ile kapatılabilir

Peygamber Efendimiz nasıl manevi acıdan cok azametli ve buyuk bir makama sahip ise aynı şekilde insanlığa her noktada model ve rehber olabilecek bir beşeri ve insani yone de sahiptir O da bizim gibi yer, icer, evlenir, ticaret yapar, hastalanır, savaşır, pazarlık yapar vesaire Bu maddi hali ile manevi hali bir biri ile catışmaz ve celişmez

Peygamber Efendimizin maddi ve manevi yonu Risalei Nurda cok guzel olarak dengeli ve olculu bir şekilde işlenip izah edilmiştir Risalei Nur mesleğinde Peygamber Efendimizin manevi azameti noktasında ne bir sapma var, ne de beşeri hallerini kabullenememe durumu vardır

Ustad Hazretlerinin vermiş olduğu şu temsiller meseleyi tam hallediyor: Mesela bir hurma cekirdeği var O hurma cekirdeği toprak altına konup acılarak koca meyvedar bir ağac oldu Hem gittikce tevessu eder, buyur

Veya tavus kuşunun bir yumurtası vardı O yumurtaya hararet verildi, bir tavus civcivi cıktı Sonra, tam mukemmel, her tarafı kudretten yazılı ve yaldızlı bir tavus kuşu oldu Hem gittikce daha buyur ve guzelleşir

Şimdi, o cekirdek ve o yumurtaya ait sıfatlar, haller var İcinde incecik maddeler var Hem ondan hasıl olan ağac ve kuşun da, o cekirdek ve yumurtanın adi, kucuk keyfiyet ve vaziyetlerine nisbeten buyuk ve ali sıfatları ve keyfiyetleri var Şimdi, o cekirdek ve o yumurtanın evsafını ağac ve kuşun evsafıyla raptedip bahsetmekte lazım gelir ki, her vakit aklı beşer başını cekirdekten ağaca kaldırıp baksın ve yumurtadan kuşa gozunu tevcih edip dikkat etsinta işittiği evsafı onun aklı kabul edebilsin Yoksa, Bir dirhem cekirdekten bin batman hurma aldımve Şu yumurta, cevvi asumanda kuşların sultanıdırdese, tekzip ve inkara sapacak

İşte, bunun gibi, Resuli Ekrem Aleyhissalatu Vesselamın beşeriyeti, o cekirdeğe, o yumurtaya benzer Ve vazifei risaletle parlayan mahiyeti ise, şecerei tUba gibi ve Cennetin tayrı humayunu gibidir Hem daima tekemmuldedir Onun icin, carşı icinde bir bedevi ile niza eden o zatı duşunduğu vakit, Refref'e binip, Cebrail'i arkada bırakıp, Kabı Kavseyne koşup giden zatı nuranisine hayal gozunu kaldırıp bakmak lazım gelir Yoksa ya hurmetsizlik edecek veya nefsi emmaresi inanmayacak On Dokuzuncu Mektup

Yumurta ve cekirdek nasıl tavus ve ağaca kaynaklık ve başlangıclık ediyor ise aynı şekilde Peygamber Efendimizin beşeri ve insani yonu de onun manevi ve risalet yonune kaynaklık ve başlangıclık ediyor Sadece cekirdek ve yumurtaya dikkat kesilen bir adam tavus kuşunun ve ağacın o yumurta ve cekirdekten cıktığını kabullenemez Aynı şekilde sadede tavus kuşuna ve ağaca dikkat kesilen birisi de yumurta ve cekirdeği kabullenemez Her iki halde dengesiz ve olcusuzdur İstikamet ise her iki halede dikkat kesilmektir Yani cekirdeği duşunduğu zaman ağacıda aklında tutmalıdır Tavus kuşuna baktığı zaman yumurtaya da ara sıra bakmalıdır

Peygamber Efendimizin sadece beşeri yonune dikkat kesilen bir adam onun manevi yonunu idrak ve ihata edemediği icin onu sıradan ve basit bir vahiy postacısı olarak gorur ve gereken hurmet ve sevgiyi gosteremez

Aynı şekilde yine Peygamber Efendimizin sadece manevi ve risalet cephesine dikkat kesilen bir adam da onun maddi ve beşeri modelliğini ve rehberliğini idrak ve ihata edemez Onu olağan ustu bir melek gibi tasavvur eder hayatta ve realitede rehbersiz ve modelsiz kalır Hatta daha da ifrat ederse Hıristiyanların Hazreti İsa (as)'ı İlahlaştırdığı gibi tehlikeli bir noktaya gidebilir Boyle ifrat ve tefrite gitmemek icin Peygamber Efendimizin her iki halini de dengede ve olcude goturmeliyiz Ona gore bakmalıyız

Son olarak Risalei Nurlardan terbiye almış birisi sahabe kadar olmasa da Hazreti Peygambere olan aşk ve sevgisi hem istikametli hem de fevkaladedir diyebiliriz Bu yuzden Nurları ciddi okuyan ve tahkik edenler gorurler ki, Peygamber sevgisi ve aşkı ancak onun manevi azametini ve buyukluğunu anlamakla mumkun ve onunla orantılıdır Sahabeler, onun iksiri nubuvvetin den istifade ettikleri icin aşk ve sevgide birinci sıra onlarındır Sahabe mesleğinin izinden ve tarzından giden Risalei Nurlar sahabelerin mesleğini bu zamanda hakkıyla temsil ediyor Nur talebelerinin Peygamber Efendimize olan sevgi ve hurmeti belki sahabelerin ki kadar olmasa da en azından onların tarzını ve istikametini bu zamanda yaşatıyorlar Aynı zamanda Risalei Nurlarda ki Peygamber sevgisi mutedil ve istikametli bir şekilde izah edildiği icin Ehlisunnet olculerine tamı tamına mutabıktır Allah bizi ifrat ve tefrit hallerden muhafaza etsin

kaynak :Musa COBAN
 

Foruma hoşgeldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz

  • Geniş / Dar görünüm

    Temanızı geniş yada dar olarak kullanmak için kullanabileceğiniz bir yapıyı kontrolünü sağlayabilirsiniz.

    Kenar çubuğunu kapat

    Kenar çubuğunu kapatarak forumdaki kalabalık görünümde kurtulabilirsiniz.

    Sabit kenar çubuğu

    Kenar çubuğunu sabitleyerek daha kullanışlı ve erişiminizi kolaylaştırabilirsiniz.

    Köşe kıvrımlarını kapat

    Blokların köşelerinde bulunan kıvrımları kapatıp/açarak zevkinize göre kullanabilirsiniz.

  • Zevkini yansıtan renk kombinasyonunu seç
    Arkaplan resimleri
    Renk geçişli arkaplanlar
Geri