(¯´•._.• Üye •._.•´¯)
Namaz sonunda selam vermeyi unutursak ne yapmalıyız?
Sehiv Secdesi nedir
Sehiv yanılma, unutma ve dalgınlıkgibi anlamlara gelir Buna gore sehiv secdesi, yanılma, unutma veya dalgınlık gibi durumlar yuzunden namazın vaciplerinden birini terk veya tehir etme durumunda, namazın sonunda yapılan secdelere denilir Sehiv secdeleri sayesinde namazda meydana gelen kusur ıslah edilmiş, eksiklik telafi edilmiş olur Namaz esnasında pur dikkat olmak ve titiz davranmak esas olmakla birlikte, ceşitli nedenlerle insanlar namazlarında yanılabilirler Peygamberimiz bu tur durumlarda, namaz kılan kişinin Allah'ın huzurunda saygısızlık ettim, kusur işledimdiyerek kendini suclamasının ve karamsarlığa duşmesinin onune gecerek onu rahatlatmak, vesveseden kurtarmak ve her yanılmada namazı yeni baştan kılma sıkıntısının onune gecmek maksadıyla, asli olan bir farzın terkedilmediği durumlarda bir telafi ve duzeltme mekanizması olarak sehiv secdesi uygulamasını ongormuştur Bununla birlikte unutmamalı ki, bir kimsenin tedavi imkanı var diye sağlığını koruma konusunda dikkatsizlik gostermesi nasıl uygunsuz bir davranış ise, telafi imkanı var diye de namazda gevşek davranmak da oyle, hatta daha da uygunsuz bir davranıştır
Hz Peygamber'in sehiv secdesinin anlamına ve amacına ilişkin olarak soylediği sozlerden ikisi şoyledir:
Biriniz namazında şupheye duşerse doğrusunu araştırsın ve namazını kanaatine gore tamamlasın, sonra selam versin ve sehiv secdesi yapsın(Buhari, Salat, 31)
Biriniz namazı dort rek`at mı yoksa uc rek`at mı kıldığında şupheye duşerse, şupheyi atsın ve yakinen bildiğine gore davranıp namazını tamamlasın Selam vermeden once iki secde yapsın Eğer beş kılmış ise bu secdeler namazına şefaatci olur, eğer namazını tam kılmış ise bu secdeler şeytanın uzaklaştırılmasına vesile olur(Buhari, Sehv, 67)
Sehiv secdesini gerektiren bir durum bulununca bu secdenin yapılması Hanefiler'e gore vaciptir Sehiv secdesi gerektiği halde bunu yapmayan kişi gunah işlemiş olur; fakat namazı batıl olmaz Maliki ve Şafiiler'e gore sehiv secdesi namazın sunnetlerinden bir veya birkacının terkedilmesi durumunda yapıldığı icin, sehiv secdesi yapmak sunnettir Hanbeliler'e gore ise sehiv secdesi duruma gore bazan vacip, bazan sunnet, bazan da mubah olur Mesela namazın bir sunnetini terketmekten dolayı sehiv secdesi yapmak mubahtır
Sehiv Secdesi nedir
Sehiv yanılma, unutma ve dalgınlıkgibi anlamlara gelir Buna gore sehiv secdesi, yanılma, unutma veya dalgınlık gibi durumlar yuzunden namazın vaciplerinden birini terk veya tehir etme durumunda, namazın sonunda yapılan secdelere denilir Sehiv secdeleri sayesinde namazda meydana gelen kusur ıslah edilmiş, eksiklik telafi edilmiş olur Namaz esnasında pur dikkat olmak ve titiz davranmak esas olmakla birlikte, ceşitli nedenlerle insanlar namazlarında yanılabilirler Peygamberimiz bu tur durumlarda, namaz kılan kişinin Allah'ın huzurunda saygısızlık ettim, kusur işledimdiyerek kendini suclamasının ve karamsarlığa duşmesinin onune gecerek onu rahatlatmak, vesveseden kurtarmak ve her yanılmada namazı yeni baştan kılma sıkıntısının onune gecmek maksadıyla, asli olan bir farzın terkedilmediği durumlarda bir telafi ve duzeltme mekanizması olarak sehiv secdesi uygulamasını ongormuştur Bununla birlikte unutmamalı ki, bir kimsenin tedavi imkanı var diye sağlığını koruma konusunda dikkatsizlik gostermesi nasıl uygunsuz bir davranış ise, telafi imkanı var diye de namazda gevşek davranmak da oyle, hatta daha da uygunsuz bir davranıştır
Hz Peygamber'in sehiv secdesinin anlamına ve amacına ilişkin olarak soylediği sozlerden ikisi şoyledir:
Biriniz namazında şupheye duşerse doğrusunu araştırsın ve namazını kanaatine gore tamamlasın, sonra selam versin ve sehiv secdesi yapsın(Buhari, Salat, 31)
Biriniz namazı dort rek`at mı yoksa uc rek`at mı kıldığında şupheye duşerse, şupheyi atsın ve yakinen bildiğine gore davranıp namazını tamamlasın Selam vermeden once iki secde yapsın Eğer beş kılmış ise bu secdeler namazına şefaatci olur, eğer namazını tam kılmış ise bu secdeler şeytanın uzaklaştırılmasına vesile olur(Buhari, Sehv, 67)
Sehiv secdesini gerektiren bir durum bulununca bu secdenin yapılması Hanefiler'e gore vaciptir Sehiv secdesi gerektiği halde bunu yapmayan kişi gunah işlemiş olur; fakat namazı batıl olmaz Maliki ve Şafiiler'e gore sehiv secdesi namazın sunnetlerinden bir veya birkacının terkedilmesi durumunda yapıldığı icin, sehiv secdesi yapmak sunnettir Hanbeliler'e gore ise sehiv secdesi duruma gore bazan vacip, bazan sunnet, bazan da mubah olur Mesela namazın bir sunnetini terketmekten dolayı sehiv secdesi yapmak mubahtır