(¯´•._.• Üye •._.•´¯)
mevlananın muziğe etkileri,
mevlananın muziğe etkisi
Mevlananın muzik uzerindeki etkileri
Mevlana oğretisinde en onemli uc oge şiir, muzik ve sema’dır Sema, Şems ile karşılaşan Mevlana’nın yaşadığı tasavvufi yoğunluk sonrasında ortaya cıkmış ve evrenin genel hareketi ve ritmini temsil eden armonize bir donuştur (Kayaoğlu, 1997) Evrenin donuşundeki ahengi yakalayan Mevlana’ya gore sema, bedene fiziksel guc ve kondisyon sağlayan, ruhsal gerilimi izole eden ve mutlak guzele ulaştıran estetik bir ifade tarzıdır (Cam, 1989) Araz (1987)’a gore varlık birliğini simgeleyen sema, Pythagoras’cıların “Bir, yerkurenin merkezidir ve uzaydaki tum varlıklar birbirlerine carpmadan, uyum halinde bu merkezden kaynaklanan donme hareketiyle birlikte hareket ederler ifadesiyle ortuşmektedir Netice itibarıyla semadaki donuş somut ve soyut her iki dunyanın dengeli bir bicimde yaşanması esasına dayanmaktadır
Gecmişte doğuda Nef’i, Nabi, İkbal, Şeyh Galip ve Yahya Kemal’e ilham kaynağı olan Mevlana’nın eserleri batıda Goethe, Victor Hugo, Ruckert gibi farklı sanat dallarındaki bir cok dehaya ilham kaynağı olmuştur Itri ve Dede Efendiler başta olmak uzere pek cok muzisyen onun engin dehasından esinlenmiştir 1922 yılında unlu Polonyalı besteci Karol Szymanowsky de Mevlana’nın bir gazeli uzerine unlu III Senfonisini (Mevlana Senfonisi) bestelemiştir (Sergen, 1991) Bugun muzikoterapi alanında, muzikle tedavide etnik muziğin etkileri konulu ceşitli araştırmalar da yapılmaktadır (Yaman, 2000)
mevlananın muziğe etkisi
Mevlananın muzik uzerindeki etkileri
Mevlana oğretisinde en onemli uc oge şiir, muzik ve sema’dır Sema, Şems ile karşılaşan Mevlana’nın yaşadığı tasavvufi yoğunluk sonrasında ortaya cıkmış ve evrenin genel hareketi ve ritmini temsil eden armonize bir donuştur (Kayaoğlu, 1997) Evrenin donuşundeki ahengi yakalayan Mevlana’ya gore sema, bedene fiziksel guc ve kondisyon sağlayan, ruhsal gerilimi izole eden ve mutlak guzele ulaştıran estetik bir ifade tarzıdır (Cam, 1989) Araz (1987)’a gore varlık birliğini simgeleyen sema, Pythagoras’cıların “Bir, yerkurenin merkezidir ve uzaydaki tum varlıklar birbirlerine carpmadan, uyum halinde bu merkezden kaynaklanan donme hareketiyle birlikte hareket ederler ifadesiyle ortuşmektedir Netice itibarıyla semadaki donuş somut ve soyut her iki dunyanın dengeli bir bicimde yaşanması esasına dayanmaktadır
Gecmişte doğuda Nef’i, Nabi, İkbal, Şeyh Galip ve Yahya Kemal’e ilham kaynağı olan Mevlana’nın eserleri batıda Goethe, Victor Hugo, Ruckert gibi farklı sanat dallarındaki bir cok dehaya ilham kaynağı olmuştur Itri ve Dede Efendiler başta olmak uzere pek cok muzisyen onun engin dehasından esinlenmiştir 1922 yılında unlu Polonyalı besteci Karol Szymanowsky de Mevlana’nın bir gazeli uzerine unlu III Senfonisini (Mevlana Senfonisi) bestelemiştir (Sergen, 1991) Bugun muzikoterapi alanında, muzikle tedavide etnik muziğin etkileri konulu ceşitli araştırmalar da yapılmaktadır (Yaman, 2000)