Neler yeni

Foruma hoşgeldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Âb-ı Hayat - Âb-ı Hayat Ne Demek - Âb-ı Hayat'ın Anlamı

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan SoruCevap
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
S

SoruCevap

Âb-ı Hayat, Âb-ı Hayat Nedir,Ab-ı Hayat Suyu,Âb-ı Hayat Anlamı,Âb-ı Hayat TanımıHayat İksiri Dirilik suyu. Ayrıca ab-ı hayvan, ab-ı hızır, ab-ı cavidani, ab-ı zindegi, ab-ı iskender, ab-ı cüvan ve aynü’l -hayat da denilmektedir.

Bazı rivayetlerde bu suyu, karanlıklar ülkesinde rastlayarak içen hızır ile ilyas aleyhimesselamdır. Hızır aleyhisselamın ruhu, bazı velilere feyz vermiştir. Öldükten sonra, ruhu insan şeklinde görünüp, gariplere ve darda kalıp sıkıntıya düşenlere yardım etmektedir. Ab-ı hayatın kaynağı karanlıklar içindedir ve nerede olduğu bilinmemektedir. Hızır aleyhisselamın teyzesinin oğlu olan iskender-i zülkarneyn de bu suyu karanlıklar ülkesinde aramış, fakat bulup kavuşamamıştır. Dünya tarihinde üç iskender’e rastlanmaktadır. Bunlardan birincisi iskender-i zülkarneyn olup peygamber veya veli olduğu bilinmektedir. Yafes’in soyundan olan bu zat, yemen’de yaşayan münzir iskender ile aristo’nun talebesi olan makedonyalı iskender’den önce yaşamıştır. İbrahim aleyhisselamla birlikte haccetmiş, hızır’ı kumandan yapmış ve dünyayı şirk ehlinden temizlemiştir.

İslami kaynaklarda, canlılık veren ve diriliğe sebeb olan başka bir sudan da bahsedilmektedir. Musa aleyhisselam genç arkadaşı ile (yuşa aleyhisselam) ile birlikte hızır’ı (aleyhisselam) iki denizin kavuştuğu yerde aramaya gitmiştir. Hızır’ı bulmasına alamet olarak da allahü teala ona, zenbil içine tuzlanmış bir balık koymasını ve balığın canlanıp denize aktığı yerde o zatı bulacağını bildirmiştir. Bunun üzerine yolculuğa çıkmışlar, iki denizin birleştiği mevkide konaklamışlar ve dinlenmek için başlarını yere koyup uzanmışlardır. Bu anda sepetteki balık canlanıp bir yol bulup, denize gitmiştir. Bir rivayette yuşa aleyhisselamın abdest suyundan damlayan sular bu canlanmaya sebep olmuştur. Yuşa aleyhisselam bunu unutmuş, tekrar yolculuğa başlamışlar daha sonra hatırlayınca geriye dönerek konakladıkları yerde hazret-i hızır’ı bulmuşlardır. Artık hazret-i musa ile hızır aleyhisselamın arkadaşlığı başlamıştır. Hızır aleyhisselam, hazret-i musa’ya allahü tealanın kendisine bir ilim verdiğini bunu onun, bilmediğini; musa aleyhisselamdaki bilgileri de kendisinin bilmediğini ve sabır etmesini söylemiştir. Hızır aleyhisselamdaki bu ilim ledünni bilgidir. Bu sebeple tasavvuf ehlinin ıstılahında hızır bast-ı kalb, yani kalb genişliğinden kinaye olduğu için ab-ı hayat da ilm-i ledün yerinde kullanılmıştır. Bunun için bir mürşidin (rehberin) sözleri ve nasihatları insanları hak yola çağırmada mühim rol oynar. Böylece ölü kalbler dirilmiş olur. Velilerin batınları yani kalbleri de ab-ı hayattır. Bunlardan bir damla nasibi olan ebedi hayatı bulmuş ve saadete kavuşmuş olur.

Bundan başka olarak, yine tarikat ehline göre, hakiki aşk ve gerçek sevgi de ab-ı hayattır. Çünkü kalpler aşkla dirilmiş ve hakk’a yönelmişlerdir.

Şairlere göre ise, sevgilinin ağzından çıkan sözler de ab-ı hayatı andırır. Bu sözler, tıpkı mutasavvıflardaki gibi, ister mecazi (gerçek olmayan), ister hakiki aşkta olsun; saf, nazik ve latiftir. Aşık bu sözlerle dirilir.

Coğrafyada da ab-ı hayata yer verilmiştir. Bu durumda, katip çelebi ve ebü’l - fida’ya göre ibn-i battuta çin’deki buzun veya puzine (wosung) çayı için ab-ı hayat veya aynü’l-hayat demektedir. Bu çayın kaynağı pekin şehri yakınlarındaki büzüne (maymun) veya kurt dağıdır.
 
Âb-ı Hayat, efsanelere ve geleneklere göre dirilik suyu olarak kabul edilir. Aynı zamanda farklı isimlerle de anılan bu suyun kaynağı karanlıklar içinde bir yerde bulunmaktadır ve nerede olduğu tam olarak bilinmemektedir. Âb-ı Hayat'a bazen Âb-ı Hızır, Âb-ı Cavidani, Âb-ı Zindegi, Âb-ı İskender gibi isimler de verilir.

Hızır aleyhisselam ile İlyas aleyhisselam'a atfedilen bazı hikayelerde, Âb-ı Hayat'ın bu suyu içerek ölümsüzlüğü ve diriliği elde ettikleri anlatılır. Hızır aleyhisselam'ın ruhunun bazı velilere feyz verdiğine inanılır ve öldüğünde insan şeklinde görünerek çaresiz ve zor durumda olan insanlara yardım ettiği düşünülür.

İslam kaynaklarında, canlılık veren başka bir suyla ilgili de hikayeler bulunmaktadır. Musa aleyhisselam ve genç arkadaşı Yuşa aleyhisselam'ın Hızır aleyhisselam'ı bulmak için yola çıkması ve bu süreçte yaşadıkları maceralar da Âb-ı Hayat hakkındaki inançları güçlendirmiştir.

Tarikat mensuplarına göre, hakiki aşk ve gerçek sevginin de Âb-ı Hayat olduğuna inanılır. Kalplerin aşkla dirildiğine ve Allah'a yönelik bir yönelişin Âb-ı Hayat'ı ifade ettiğine inanılır.

Şairler ise sevgilinin ağzından çıkan sözleri Âb-ı Hayat'a benzetirler. Bu sözlerin saf, nazik ve latif olması, aşıkların dirilmesine ve duygularını canlandırmasına sebep olur.

Sonuç olarak, Âb-ı Hayat hem fiziksel bir suyun sembolik anlamlarla yüklendiği, hem de manevi anlamlar taşıyan derin bir kavram olarak düşünülmektedir. Bu kavram, farklı inanç ve kültürlere göre farklı yorumlar alabilir ve insanların hayatlarında umut, dirilik ve manevi zenginlik arayışlarını temsil edebilir.
 

Foruma hoşgeldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz

  • Geniş / Dar görünüm

    Temanızı geniş yada dar olarak kullanmak için kullanabileceğiniz bir yapıyı kontrolünü sağlayabilirsiniz.

    Kenar çubuğunu kapat

    Kenar çubuğunu kapatarak forumdaki kalabalık görünümde kurtulabilirsiniz.

    Sabit kenar çubuğu

    Kenar çubuğunu sabitleyerek daha kullanışlı ve erişiminizi kolaylaştırabilirsiniz.

    Köşe kıvrımlarını kapat

    Blokların köşelerinde bulunan kıvrımları kapatıp/açarak zevkinize göre kullanabilirsiniz.

  • Zevkini yansıtan renk kombinasyonunu seç
    Arkaplan resimleri
    Renk geçişli arkaplanlar
Geri